mandag den 21. maj 2012

Inspirerende kunst i Odense

Hvis jeg havde muligheden tog jeg på kunstudstilling en gang om ugen. Det inspirerer mig fantastisk meget, og jeg husker gode udstillinger i lang tid - i årevis, hvis de er rigtig interessante. Her i weekenden var min mand og jeg i Odense, og her er Brandts ikke til at komme udenom. Alle billeder er herfra.

Særligt indtryk på mig gjorde udstillingen af Joao Penalva. En portugisisk kunstner, der udstiller for første gang i Danmark. Her hans værk "Arcade" bestående af en lang række af billeder og tekst. 

Tiden er et gennemgående tema i værket, og små historier eller korte tekster er at finde under hvert billede.

Udsigt fra et af vinduerne på Brandts...

Udsnit af et andet værk af Penalva. "Addressing the Weeds of Hiroshima". Smukt, foruroligende og tankevækkende, synes jeg.

Og så dette skøre værk "The Hair of Mr. Ruskin", der leger med begreberne "original" og "kopi" på en underfundig måde: Penalva har fremstillet syv forfalskninger af en hårtot fra Mr. Ruskin og hængt dem op sammen med den ægte hårtot. Ved en udstilling i London i 2002 blev en af rammerne stjålet, og tyven vidste af gode grunde ikke, om det var den falske eller den ægte hårtot, han havde fået fat i. Og hvad ville tyven egentlig? Var det hans mening at stjæle den rigtige hårtot eller et værk af Penalva? Hvad er mest værd? Og hvorfor bliver sådan en udstillet hårtot pludselig interessant? 
De indrammede hårtotter er udstillet sammen med en heftig korrespondence mellem Penalvas agent, forsikringsselskabet og politiet, der diskuterer værdien af det stjålne værk.

Penalvas værker skal du skynde dig lidt for at nå at se. Udstillingen slutter d. 28. maj.


Vi var også til fernisering af Viggo Rivads fotografier. Manden fylder 90 i år (!) og er stadig vaks med fingeren på udløseren. Jeg har for år tilbage tyndslidt Frederiksberg Biblioteks samling af Rivads fotobøger, så en del af billederne var dejlige gensyn. Hvis du er glad for fotokunst med en god del socialrealisme, så er det Rivad du skal gå efter.


Og så var der endda også pressebilleder, fotos fra OB's historie og malerier og installationer af Leonard Forslund, men her har jeg blot fortalt om det, der optog mig mest.


Pictures from a very inspiring visit to Brandts in Odense. A great place to see some fine art. I particularly enjoyed the works of the Portugese artist Joao Penalva.


Får du set nok kunst?
Eller siger det dig ikke en pind?

2 kommentarer:

  1. Fantastisk hårtot-kunst! - som virkelig sætter tanker igang om "kunsten" og det at skabe...hvad er det skabte i virkeligheden værd? - for hvem? og hvor går grænsen mellem såkaldt "kunst", brugskunst og dekoration? - for slet ikke at tale om kopi vs. originalitet? Jeg vælger en blandet landhandel af det hele - det er netop kontrasten, der skaber dynamikken....tror jeg...

    SvarSlet
  2. Det lyder som en spændende udstilling i Odense, og som en kunstner, der er værd at bruge lidt ekstra tid på.

    Jeg får slet ikke set nok kunst; det bliver nok kun til en udstilling om måneden i snit. Men jeg nyder dem, som jeg får set, især hvis de giver stof til eftertanke. Som dig husker jeg også de gode udstillinger i flere år.

    SvarSlet